THE WORLD ITS JUST AWESOME......

THE WORLD ITS JUST AWESOME......

Tuesday 24 April 2012

LAKSA AUSTRALIA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera





Selamat pagi..semua rakan rakan...terimakasih keranan masih sudi singgah di blog saya ini..Tiada apa yang istimewa..cuma catatan segalanya tentang kehidupan..sedikit perkongsian resepi..Saya budak baru belajar kalau ada salah dan silap mohon di maafkan..

Aduhh..ke main glamour nama resepi hari ni..Laksa Australia..kenapa ada Australia di belakang Laksa tu..awat kat sana pun ada orang jual laksa ka..dasyat ni...hik hik hik..memang ada crita di sebalik namanya..


Selama berada di Adelaide Australia ...pelbagai kenangan terpahat di hati ini..salah satunya mengenai menu ni le...bila dah berada di negara orang tu..makanan ni lebih sedap kalau di masak sendiri..nak beli memang ada makanan halal di sana..tetapi masak sendiri menjadi kemestian..setiap hujung minggu kami berhimpun untuk acara pot luck or berhimpun untuk majlis ilmu ..

Adalah satu hari tu..seorang rakan ni menjemput kami makan kat rumah dia..masa ni kami baru 2 minggu kat Adelaide..sampai aja depan pintu rumah tu dah terbau harum kuah Laksa..aduh mana nak dapat segala mak nenek ulam ulam kat sini..bila tengok aja atas meja terhidang Laksa yang lengkap dengan segala ulam..bunga kantan ...apa lagi kami sekeluarga memang le hantu laksa ..belasah le kami cukup cukup..

Actualy semua ramuan nak buat Laksa ada di sana..cuma kami yang tak pandai lagi nak cari Asian shop..
manalah nak tau..Laksa pun boleh buat kat Australia ni..ingat kena makan gandum aja..hik hik hik.....

Ok jom kita tengok bahan bahan membuat Laksa versi Australia.memang cukup simple tak yah siang siang ikan.yang pasti..rasanya tak lari bahkan lagi best..



LAKSA AUSTRALIA
olahan hanimmdzain@blogspot.com

Kuah

2 tin ikan makeral  (buang sosnya kemudian di mesin halus )
100gm cili kering*
4 ulas bawang besar*
2cm belacan* (* semua di mesin halus )

2 batang bunga kantan
2 batang serai
5 tangkai daun kesom
garam secukup rasa.

Dalam satu periuk..campur ikan yang telah di mesin halus..cili ..kemudian titikkan serai ..campur sekali dlm kuah..bunga kantan di belah dua..daum kesom masuk sekali..Didihkan atas api selama 20 minit.

1 bungkus Laksa di rendan dan di rebus hingga masak.

Ulam Ulaman

Timun, Salad , Bawang , Telur rebus dan Lemon atau limau kasturi.

Senangkan..ganti aja ikan tu denga Ikan makeral dalam tin..boleh aja kalau nak guna ikan sardin..tetapi ikan makeral ni lebih banyak isi ikannya dan lebi halus..








Nak buat laksa ni tak le susah mana cuma yang leceh bila nak kena rebus ikan kemudian kena kelas tulang pulak..So..lepas ni bila rasa nak makan Laksa cuba le laksa versi Australia ni..

Selamat mencuba ya..

2 comments:

  1. senang2 nak try nnt..maktam resepi ni utk brapa org makan?

    ReplyDelete
  2. Nas boleh makan dlm lima orang maktam letak dlm dua cwn ayak saja biaq kuah pekat sikit.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...