THE WORLD ITS JUST AWESOME......

THE WORLD ITS JUST AWESOME......

Monday, 30 April 2012

BUBUR PULUT HITAM MANIS

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Salam pagi Isnin..apa khabar rakan rakan pengunjung pengunjung..hanimmdzain@blogspot..selamat menempuh minggu baru dan bersambung dengan awal bulan Mei..1hb mei jangan lupa ya..cuti bagi pekerja macam saya ..dah ada rancangan ka ?..mungkin ada yang sudah berada di kampung bertemu ibu dan ayah..seronok kan dapat berhimpun dan makan bersama..

Mengambil kesempatan mendoakan adik tersayang Norhawani SINI cepat sembuh..kesian ..mula Iris kena kemudian Najla..last mama le..demam campak..aduh..sengal sengal satu badan..banyakkkan berehat ya..

Jom kongsi resepi hari ni..Bubur Pulut Hitam Manis..Hitam si hitam manis..memang manis kan nama pun bubur..

Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 300 gm Pulut Hitam
  • 1 keping gula melaka (ikut saiz-ikut suka)
  • 1 tin santan
  • 1/2 cawan gula pasir
  • daun pandan (kalau ada)
  • segenggam sagu (kalau suka)
  • susu segar
  • sedikit garam (hujung sudu kecil)

Cara-cara

  1. Rendam pulut hitam semalaman
  2. Bersihkan pulut dengan menyiram di dalam bekas berlubang
  3. Masukkan dalam periuk, masukkan air lebihkan 2-3 inchi dari pulut. Masak hingga rasa masak.
  4. Masukkan daun pandan yang disimpul.
  5. Masukkan gula melaka dan gula mengikut suka manis masing-masing.
  6. Masak sagu dalam microwave 2 minit, tambahkan ke dalam periuk. (atau mungkin boleh terus masuk dalam periuk?)
  7. Akhir sekali, masuKkan santan 1 tin. Sentiasa kacau sehingga mendidih dan likat.
  8. Siap. Bila makan, sila tambah susu segar sedikit. Kalau terlebih pekat, anda boleh tambah susu segar semasa makan.



Emmmm sedapnya....

Selamat berkerja..ya kerja kat pejabat kerja kat rumah..kerja kerja kat mana jua...


Jumpa lagi salam sayang untuk semua....................Bye..

 

3 comments:

  1. As'salam Hanim

    baru semalam dapat makan bubur pulut hitam ni, bukan buat tapi beli aje kat pasar tani tu sebab dah ternampak..hihi

    ReplyDelete
  2. Terimakasih CT kerana sudi singgah ye....

    ReplyDelete
  3. uwaaa...saya sgt suka ni tp lamanya x mkn, nak ngendeng sini punya ajelah, boleh? hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...