THE WORLD ITS JUST AWESOME......

THE WORLD ITS JUST AWESOME......

Thursday 27 September 2012

PUTU MAYAM/PUTU MAYONG


Bila hujan turun seharian hari ni mulalah perut pun menyanyi sama lebat dengan hujan turun kat luar...semua nya teringin nak makan..walaupun baru pekena air teh suam perasa strawberry dengan roti empat segi kosong....dalam dok berangan tu terdengar sayup sayup..pon pon..putu mayam..putu buluh..kat luar rumah..apa lagi meloncat la saya..berlari lari anak..memanggil mamak naik moto jual pelbagai jenis perasa putu mayam and putu buluh..ada rasa pandan and rasa biasa..

Dalam hujan renyai renyai memang rajin betoi mamak ni berniaga.....

Kata saya ...."Mamak bagi saya 3 ringgit...Putu mayam rasa biasa tak mau rasa pandan"

Mamak jawab .." ..kakak ..(dlm loghat india ) tolong ambik itu pinggan mari..kertas semua sudah basah"

Jawab saya .."Orait...sambil kelui Aiman..minta ambikkan pinggan "
Mamak awat sudah lama tara nampak mai sini..tanya saya lagi"

Mamak .."ada mai tapi selang selang saya masuk banyak taman..kalau hari hari masuk sama taman sapa mau makan"

Dalam hati saya.." Pandai juga mamak ni punya marketing"

Mamak.." ok kakak..tima kasih..saya jual ya "sambil hulur sepinggan penuh Putu Mayam..

Saya.." ok mamak saya beli..terima kasih "

Marvelous....sedapnya...

Kalau ada yg teringin nak buat sendiri sila lah jalankan projek di bawah ya..saya shortcut..beli yang siap dah... 




PUTU MAYAM/PUTU MAYONG

sumber dari .salieysa@myresipi.com


Bahan-bahan ( satu keluarga (20 biji-tgk saiz la) )

  • === untuk buat putu mayam======
  • 3 cawan tepung beras
  • 1 cawan air panas
  • garam secukup rasa

  • dimakan bersama gula perang dan kelapa muda..

    Cara-cara

    1. Rimg0346
       **Buat putu dulu** ni acuan putu yang saya bli, buat dari plastik je.
    2. Panaskan kukusan terlebih dahulu.
    3. campurkan tepung beras dengan garam.
    4. masukkan air panas sikit - sikit. adunan putu ni keras sikit, tak macam adunan kuih lain. kacau ngan senduk kayu, kalau guna tangan masuk spital la jawabnya.
    5. dah tu kepal- kepalkan adunan dengan senduk atau pun sudu dan masuk dalam acuan putu tu, kalau kat trg kitaorg panggil bekas kebab. dah tu tekan la sampai putu tu kluar. tadahkan plastik kat bawah acuan tu. saiz tu ikut suka korang la nak buat besar mana pun. saya buat kecik - kecik, senang nak makan satu mulut je... kemudian kelepetkan plastik tu sikit, putu kat trg biasanya bentuk segi tiga, ikut la nak buat camana pun, janji putu tu padat - padat sikit, tak terburai la masa kukus nanti. alihkan dari plastik kedalam kukusan, jangan susun bertindih, nanti putu melekat.
    6. kukuskan selama 5 - 10 minit atau sehingga putu nampak berkilat.

Terimakasih kepada sumber dari .salieysa@myresipi.com...





3 comments:

  1. syoknya mkan putu mayong ni...kat sini sussah nak ada yg pure mcm tu..huhuhu tak sabaq nak balikkkkkkk...

    ReplyDelete
  2. alaaa nim...kenit no gambor acuan nya tu...tk jelas..mmg saya dok cari acuan tu..ceh! dan dan kan..hehehe...mana nk beli tu? adakah sama dgn acuan kuih karas?

    ReplyDelete
  3. Nampak macam acuan maruku aja..maybe pakai acuan lubang halus..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...