THE WORLD ITS JUST AWESOME......

THE WORLD ITS JUST AWESOME......

Thursday 17 May 2012

APAM PUTRI AYU

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera



Dah hari Khamis...kejap aja ya..Apa khabar pagi ni..masih sejuk ke...sejuk tu malas le nak keja hari ni..ka??


Ya la kadang kadang hari segan sedunia tu datang le sekali sekala..apa nak buat kata cerita Labu dan Labi.." Selagi mata belum pejam keja keja keja....."...


Dah sarapan ka..atau masih dok tercari cari kawan nak ajak pi breakfast...Kalau yang kat rumah tu apa kata hari ni kita buat Apam Putri Ayu..actually dah banyak kali try kejadian apam ni tak secantik hari ni..puji sendiri nampak..tuah tanah kembang semangkuk..


Bila kadang kadang kuih yang kita suka makan tu terasa le nak cuba buat sendirikan..Jom kita semak resepi yang diambil dari my resepi..nuirisyah terimakasih kerana sudi kongsi resepi yang sedap ni..minta di izinkan bagi saya berkongsi dgn rakan taulan di luar sana..




APAM PUTRI AYU



Bahan-bahan ( 1 Family )

  • 250gm tepung gandum
  • 250ml santan
  • 300gm gula
  • 5 biji telur
  • 2 camca teh ovallete
  • 2 camca teh paste pandan
  • 1 camca teh baking powder
  • sedikit pewarna hijau
  • kelapa putih digaul dengan garam dan tepung ubi

Cara-cara

  1. Pukul telur, gula dan ovallete hingga kembang dan gebu. Kemudia masukkan santan, tepung gandum, bakin powder, paste pandan dan perwarna hijau dan kacau lagi hingga sebati.
  2. Sapu sedikit minyak kepada acuan. masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan. Masukkan adunan tepung dan kukus selama 5 minit atau sehingga masak.
  3. Selamat mencuba!!!!! :)



Hidup tanpa pengorbanan adalah suatu kepalsuan dan percintaan tanpa pengorbanan tanpa kasih sayang adalah suatu pengkhianatan. Dari itu abadikanlah kasih sayang dalam mencari erti kebahagian


Sampai jumpa lagi ...love u all and thanks..my dear friends.....

7 comments:

  1. Wahh ini memang kuih fav sha.. kalau bulan puasa wajib ada bawah tudung saji! comey dan baunya harumm sedapnya.. kecurr dah ni..:))

    ReplyDelete
  2. seingat akak la kan.. sejak kawin ni tak pernah lg wt puteri ayu.. hehehe.. tp masa anak dara dulu adalah beberapa kali buat time blk kg masa tu guna acuan yg mak beli.. now dah ada rumah sendiri haruslah ada acuan sendiri... dh lama dah beli tp tak terbuat2 juga.. lom ada kerajinan nak tekan2 nyor dlm acuan tu...

    ReplyDelete
  3. seingat akak la kan.. sejak kawin ni tak pernah lg wt puteri ayu.. hehehe.. tp masa anak dara dulu adalah beberapa kali buat time blk kg masa tu guna acuan yg mak beli.. now dah ada rumah sendiri haruslah ada acuan sendiri... dh lama dah beli tp tak terbuat2 juga.. lom ada kerajinan nak tekan2 nyor dlm acuan tu...

    ReplyDelete
  4. salam Nor,ayu nya puteri ni kan macam tuan yg buat jugak,meh sebiji teringin nak makan sbb akak pun sama jugak dgn Madiha tak pernah tapi pernah makan je..

    ReplyDelete
  5. sedapnya tgk apam putri ayu ni lama tak mkn..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...