THE WORLD ITS JUST AWESOME......

THE WORLD ITS JUST AWESOME......

Saturday 4 February 2012

DESSERT TAPAI PULUT..


Assalamualaikum


Minggu ni sekali lagi kita akan bercuti panjang..rasanya bermula awal tahun ni banyak cuti yang bersambung sambung..mungkin ramai yang sudah merancang nak bawa keluarga bercuti atau ada yang nak balik kampung..


Bercakap tentang balik kampung ..hari ni nak share satu resepi sememangnya dari kampung..tetapi sekarang ni dah banyak kedai kedai makan yang menghidangkan Tapai ni sebagai pencuci mulut..dan dah ramai rumah rumah kenduri kat Kedah ni yg juga menjadikan Tapai satu menu dlm hidangan mereka..


Tahu apa itu Tapai..Jom kita baca artikel ini..



Tapai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tapai ialah sejenis penganan yang dibuat daripada pulut. Terdapat 2 jenis tapai iaitu tapai ubi dan tapai pulut. Biasanya tapai pulut lebih popular jika dibandingkan dengan tapai ubi. 
Tapai pulut rasanya lebih sedap kerana itulah tapai ubi tidak dapat menandingi tapai pulut.





Bahan-bahan untuk membuat tapai tidaklah terlalu rumit. Tapai pulut memerlukan bahan seperti pulutragi dan sedikit gula. Ketiga-tiga bahan ini hendaklah dicampurkan sehingga sebati. Kemudiannya akan dibungkus sedikit-sedikit dengan menggunakan daun yang disebut sebagai daun tapai. Tetapi pada zaman ini, daun tapai semakin sukar didapati dan kebanyakan tapai dibungkus dengan menggunakan daun pisang. Terdapat sedikit perbezaan rasa antara tapai yang dibungkus dengan daun tapai dan tapai yang dibungkus dengan daun pisang.
Tapai yang telah siap dibungkus dimasukkan ke dalam pasu tempayan yang besar dan ditutup dengan kain. Setelah diperam dan disimpan selama 3 hari, tapai itu akan masak dan barulah boleh dimakan. Tapai yang telah masak mengeluarkan air yang sangat manis. Air tapai ini boleh diminum dan juga boleh dijadikan sebagai ubat tradisional.




Orang tua zaman dahulu juga mempunyai pantang larang apabila hendak membuat tapai. Apabila tapai sedang dibungkus, seseorang itu tidak boleh memakan sirih atau mendekatkan dengan benda-benda yang berwarna merah. Jika pantang larang ini dilanggar, tapai tersebut akan berwarna merah dan rasanya tidak sedap. Seseorang itu juga tidak boleh memakan benda yang masam ketika membungkus tapai kerana ia akan menyebabkan tapai menjadi masam. Bagi wanita yang 'datang bulan' juga tidak boleh membuat tapai ini kerana rasa yang akan terhasil daripada pembuat tadi tidak 'jadi'atau masam dan sebagainya.
Tapai yang telah masak juga tidak boleh disimpan lama, masanya adalah lebih kurang dalam 2 hari sahaja dan kerana rasanya yang terlalu manis biasanya sesuai dimakan pada waktu tengah hari sebagai pencuci mulut, dan sekiranya mahu menambahkan lagi kesedapan tapai, tapai itu boleh dicampurkan dengan santan kelapa dan dimasukkan sedikit ais.



Belum rasa belum tahu..selepas makan mesti jatuh hati...cuba ya...

1 comment:

  1. lihat cara pembuatan tapai pulut di www.sukriramli.tk atau lawati facebook kami www.facebook.com/tempahantapaipulut

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...