THE WORLD ITS JUST AWESOME......

THE WORLD ITS JUST AWESOME......

Sunday 26 February 2012

ACAR BUAH BUAHAN



Assalamualaikum






 Dah makan tengahari...masak apa hari ni...semestinya hari minggu sebegini hidangan mestilah istimewa sedikit dari hari hari biasa...bagi yang bersekolah hari ni anak anak pun dah balik..bolehlah hidangkan nasi..sesuatu yang amat istimewa dapat makan bersama sambil bercerita hal hal sekolah tadi..

Hari ni nak share satu menu pembuka selera..Acar Buah Buahan..Acar dahulu dihidangkan pada bulan puasa rasanya yang masam masam manis pembuka selera..tetapi zaman dah berubah..acar sekarang dihidangkan di rumah rumah kenduri atau utk makan tengahari..dan makan malam. Nak membuatnya bukanlah susah sangat..







Jom kita semak bahan-bahannya.

20 tangkai cili kering*
4  ulas bawang besar*
4 ulas bawang putih*
2 inci halia * (* semuanya dikisar halus)
Gula / Garam secukup rasa
Cuka 1/2 botol kecil.




Buah buahan jeruk


Kurma,Kismis, Mempelam , Apricot,Buah Limau , Prune ,Buah Kana , atau apa apa jenis jeruk yang di sukai. Sedikit Cili Hidup , Cili Melaka , Bawang Merah , Bawang Putih ,Halia dan sedikit bijian utk di tabur.


Tumis bahan yang dikisar hingga garing dan masak. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Masak lagi 5 minit.Kemudian masukkan cuka masak lagi 5 minit.Bila dah sebati masukkan buahan-buahan gaul hingga rata. Masak agak-agak kering..bolehlah di angkat dan di tabur sedikit bijian bila di hidangkan.


Acar ni lebih sedap bila di simpan 2 atau 3 hari..rasa masam manis lebih terserlah..Kalau buahan di keringkan terlebih dahulu dan bahan tumis dimasak hingga betul betul masak..acar boleh di simpan berbualan lamanya.

Ok selamat menjamu selera...jangan lupa mencubanya ya...

4 comments:

  1. dah penah rasa dah sebelom ni...mmg sedap!!!!!! tp anas suka kismis lebih...:)

    ReplyDelete
  2. kali ni maktam boh kismis banyak..maktam simpan kat maktok..nanti balik jgn lupa ambik tau..

    ReplyDelete
  3. Teringin nak rasa..xmo pos ka....:-(
    Bulan posa aritu kata nak hantar smapi la xrasa2lg...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...